Slovíčka – jak na ně?

Jak se učíte slovíčka? A funguje to?

Kde jsou ty doby, kdy jsme se ve škole šprtali seznamy slovíček. Dva nekonečné sloupečky a u nich puntíky, podle toho jestli už slovíčko umíme nebo ne.

Tento způsob už je dávno pryč. Tedy doufám, že vy se takhle taky neučíte. Ovšem, pokud ano a funguje vám to, tak máte vyhráno. Je to celkem úsporné řešení.

Co doporučuji svým studentům?

Mým studentům tento způsob zatím nikdy nefungoval. Další možností, která stojí za vyzkoušení je, učit se slovíčka ve větách.

Nebývá efektivní učit se velkou hromadu slovíček najednou. Čím starší jste, tím méně slov najednou se pravděpodobně naučíte v jednom sezení (je mi líto).

Děti zvládnou třeba 15 nových slov. Dospěláci pravděpodobně kolem sedmi. – Tak aby si je pamatovali.

Z toho vyplývá, že učit se 30 slovíček z celé lekce je práce na víc etap.

Jak na to?

Vyberte si 5 slovíček, buď ta co spolu souvisí anebo naopak nesouvisí – to záleží na tom, jak vám funguje mozek (to zjistíte brzy).

Pro každé slovíčko si vymyslete 3-5 vět. Nepište věty jednoduché, ale ani složitá souvětí.
Máme se například naučit slova,

giraffe
purple
spotty
airport
sleep

potřebuji tedy vymyslet 3 věty na každé slovo, případně i spojit nějaká slova dohromady.

My purple giraffe is sleeping in the bedroom. (Moje fialová žirafa právě spí v ložnici.)
The pilotes are sleeping at the airport. (Piloti spí na letišti.)
I sleep with a spotty giraffe. (Spím s puntíkatou žirafou.)

V ideálním případě je věty dobré tvořit se staršími slovíčky.

Pak si vyberte tu větu z každého slovíčka, která se vám nejvíc líbí – z jakéhokoliv důvodu. Je srandovní, připomíná vám něco ze života, cokoliv.
A tímto způsobem si je zapište do slovníčku.


Nebudete tam mít tedy 2 sloupečky, ale spíš text.
Pak si věty při učení zpětně pročítejte a vymýšlejte další – nemusíte si je psát.
Pokud slovíčka nebudete mít spojené s něčím konkrétním, budou se vám těžko pamatovat.

To slovíčko je mi povědomé!

Většina mých studentů sleduje seriály v původním znění s titulky. Často si pamatují slovíčka z různých krátkých komentářů.
‚that’s enough!‘
‚I don’t know!‘
‚where is my umbrella?‘
‚who is this?‘

Pak občas dochází k těmto dialogům:
student: já nevím jak se řekne ‚dost‘.
: ale víš…
student: eehmm. Fakt nevím.
: vzpomínáš na ten díl kdy se Jim hádá s Carlou a přijde tam Tom a řekne jim ‚už dost!‘
student: ‚that’s enough!‘
: super!

Jaké jsou další možnosti?

Cest, jak se učit slovíčka, je celá řada. Můžete si je po skupinkách vyvěsit po bytě. Časem je ovšem nejspíš začnete míjet, protože se stanou součástí nábytku a ne něco, co má přitahovat pozornost.
Můžete si nová slovíčka napsat na lístečky (samostatně česky a anglicky). Dát si je do sáčku, losovat a překládat – a samozřejmě použít ve větě! Takhle můžete přidávat další a další slovíčka.

Užitečné jsou také mind mapy, kde z jednoho slova vychází mnoho příbuzných. Například z banánu vytvoříme shluk slovíček typu žlutá, slupka, uklouznout, opice apod.

Poměrně zajímavou strategií je vypsat si k novým slovíčkům jejich protiklady, synonyma a ideálně i kolokace (ustálené vazby).

Krabičková metoda (nikoliv dieta..)

Co potřebujeme?

  • kartičky se slovíčky (ideálně na jedné straně anglicky, na druhé česky)
  • několik krabiček kam se kartičky vejdou

Co připravíme?

  • krabičky si označíme (možností je několik) Den 1, Den 2, Den 3, Týden 1, měsíc

Princip?

  • slovíčka si postupně třídíme a přesouváme o ‚stupeň‘ výš, podle toho zda si jej dokážeme vybavit.
  • krabičku Den 1 procházím každý den, krabičku Den 2 procházím každý 2. den, krabičku Den 3 každý 3. den, etc….

Příklad

V krabičce Den 1 mám slovíčka, která si opakuji každý den (především nová slovíčka). Vezmu českou stranu a pokud si slovíčko vybavím anglicky, přesunu jej do krabičky Den 2. Pokud si jej nevybavím, zůstává v krabičce Den 1.

Křivka zapomínání

Velmi zajímavou skutečnost popsal vědec, pan Hermann Ebbinghaus. Jedná se o křivku zapomínání, která ukazuje jak rychle náš mozek zapomíná nové informace. Možná vás překvapí, že je to ještě rychlejší než byste si mysleli! Více o tomto faktu a jak s tím bojovat jsem popsala zde.

Závěrem

Slovíčka se tedy vždy lépe pamatují, máte-li k nim nějakou další vazbu (asociaci) než jen jako slovo napsané na papíře.
Abyste si slovíčka pamatovali – musíte je používat, alespoň občas. Pokud je nepoužíváme, zapadnou kamsi hluboko a pak už máme jen takový pocit, že to slovíčko známe. Když si ho dohledáme, přijde heuréka moment ‚ajooo‘.

Přeji vám hodně pokroků!

Zpět na další tipy